Wat we al deden

Tussen maart 2022 en november 2023 brachten we wekelijks goederen naar de grens van Oekraïne en namen waar nodig vluchtelingen mee naar Nederland. Via vrijwillige chauffeurs die meehielpen om 200 ritten mogelijk te maken.

Unieke lijn naar het oosten

Al vrij snel na de eerste ritten in maart 2022 kregen we contact met onze huidige partner in Oekraïne. Dit geeft ons een vertrouwde en stabiele lijn. Deze lijn spreidt zich uit met een netwerk van rond de 450 chaplain’s van het leger en politie over heel Oekraïne. Maar ook juist naar het frontgebied. Er zijn veel chaplains die elke keer hun leven wagen onder dreigende bombardementen en manoeuvrerend tussen mijnenvelden om hulpgoederen naar burgers en militairen in het frontgebied te brengen.

Met het frontgebied bedoelen we op dit moment grofweg het volgende; De lengte van het actieve front is ongeveer 1200 km. Vanaf de 0-lijn (=contactlijn met Russen) 100 km Oekraïne in. Een gebied van ongeveer 1200 km x 100 km. Grofweg leven daar nog 300.000 hulpbehoevende burgers en honderdduizenden soldaten. Er is geen of een slechte voedsel- en watervoorziening, haperende elektriciteit en kapot geschoten gebouwen. Het frontgebied is niet de enige focus van de verspreiding van bananendozen. Doordat de inflatie en werkloosheid omhoog schieten, begint er meer nood te komen in grote gebieden in Oekraïne. Gebieden waar “normaal” gesproken ook al veel armoede is. Het netwerk van chaplains zorgt er voor dat jouw bananendoos op de beste, meest hulpbehoevende plek terecht komt!

Door het leed te zien en te horen zijn onze reizen onvergetelijk geworden. Dankbaar dat we een bijdrage hebben geleverd aan de Oekraïnse bevolking.

Rit 18 & 32, Egbert de Jong en Stephan Hoekstra uit Heerenveen

Tink dat het een stikje impulsiviteit is… Net wittende wat je dêre an treffe en hoe skriemend de situaasje is en het gevoel wat te dwan fjar een oar”

Rit 1, Jaap de Vos uit Frieschepalen.

We konden vluchtelingen herenigen met de familie in NL. Het is een goede zaak dat de Friese rijders er zijn.

Rit 33, Okke van der Wielen en Steve van Blerk uit Hoornsterzwaag.

Geweldig om dit als Groningers te mogen doen samen met de organisatie van de Friese Rijders.

Rit 24, Johan Brouwer en Freddy Lohr uit Grootegast

Ik vond dat ik van de tribune af moest komen en in actie moest komen. Terugkijkend was het een hele waardevolle reis met mijn dochter.

Rit 14, Harrie Boerhof en Evelien Boerhof uit Dwingeloo

Met hulp van de Friese Rijders hebben we een zeer dankbare reis gemaakt naar Oekraïne om mensen in nood te helpen.

Rit 22, Henk Jan van der Veen en Remco van der Iest uit Surhuisterveen.

Een trip waarin de kwetsbaarheid van mensen zichtbaar is, vol dankbaarheid aan God kijken we op de goede reis terug.

Rit 11, Klaas Kloosterman en Sonja Rohaan uit Boarnbergum.

Voor ons een kleine daad, maar de dankbaarheid van de mensen was het meer dan waard.

Rit 3, Simon Vogelzang en Jurien Hummel uit Veenhuizen.

“Heen een kostbare lading, terug een onbetaalbare…. “

Mede dankzij de Friese Rijders is alles goed georganiseerd, maar niemand zou dit nodig moeten hebben.

Rit 42, Attie Visser en Anneke Siersema uit Boornbergum #girlpower

466

vluchtelingen veilig opgevangen in Nederland

400+

ton hulpgoederen naar de vluchtelingenkampen gebracht

400+

vrijwillige chauffeurs

200

retour ritten gereden vanuit Friesland

350+

generatoren ingezameld en gebracht